Het opzetten van een nieuwe pensioenregeling is een belangrijk moment voor je bedrijf. En uiteraard ook voor je medewerkers, aangezien pensioen een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden is. Laat je daarom goed informeren over wat de mogelijkheden en verplichtingen zijn. Om je hierbij te helpen hebben wij alvast enkele tips op een rij gezet.


1. Houd rekening met het nieuwe pensioenstelsel
Er komt een nieuw pensioenstelsel aan. Deze wordt waarschijnlijk per 1 juli 2023 of 1 januari 2024 ingevoerd. Het is om deze reden belangrijk om hiermee alvast rekening te houden. Dit voorkomt dat je straks de pensioenregeling dient aan te passen.
2. Controleer of een BPF verplichting van toepassing is
Vele bedrijven in Nederland moeten zich verplicht aansluiten bij een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Dit is afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten en/of de branche waarin je actief bent. Meer informatie hierover kun je terugvinden op de website van het ministerie van SZW.
3. Betrek de personeelsvertegenwoordiging
Wanneer er een ondernemingsraad (OR) of een personeelsvertegenwoordiging aanwezig is binnen je bedrijf, dan is het van belang dat je deze betrekt bij het opzetten van de nieuwe pensioenregeling. Is dit niet aanwezig binnen je bedrijf dan raden wij aan om sowieso de medewerkers te betrekken.
4. Koppel je salarispakket
Om ervoor te zorgen dat de pensioenregeling altijd up-to-date is raden wij aan om ervoor te zorgen dat je salarispakket wordt gekoppeld met de pensioenregeling. Dit zorgt ervoor dat vele wijzigingen direct worden doorgegeven aan de pensioenuitvoerder. Dit scheelt je een hoop werk en voorkomt ook fouten. Houd er rekening mee dat niet iedere pensioenuitvoerder deze mogelijkheid aanbiedt.
5. Zorg voor goede uitleg aan je medewerkers
Het is belangrijk dat de medewerkers weten hoe de pensioenregeling tot stand is gekomen en hoe deze eruitziet. Een goede uitleg over de pensioenregeling geeft de medewerkers hiervan een goed beeld. Dit kan in de vorm van een (groeps)presentatie, maar dit is ook mogelijk middels een persoonlijke uitleg.
6. Zorg voor goede vastlegging
Om misverstanden te voorkomen is het van belang om de afspraken met de medewerkers rondom pensioen goed vast te leggen. Wij raden het aan om deze afspraken sowieso vast te leggen in de arbeidsovereenkomsten.
7. Wees alert wanneer een medewerker niet wil deelnemen
Wanneer een medewerker niet wil deelnemen aan de pensioenregeling is het van belang dat je weet dat dit niet zomaar kan. Er zijn hiervoor namelijk diverse regels en verplichtingen. De betreffende partner moet hiermee bijvoorbeeld akkoord zijn. Daarbij is het ook van belang dat de betreffende medewerker en diens partner exact weten waarvan zij afstand nemen.
8. Voer een marktonderzoek uit
Er zijn vele pensioenuitvoerders actief op de markt. Dit heeft tot gevolg dat er een uitgebreide keuze is wanneer je een pensioenregeling wil opzetten voor de medewerkers. Wij raden je dan ook aan om een uitgebreid marktonderzoek te doen. Er kunnen namelijk grote verschillen zitten tussen de pensioenuitvoerders. Denk hierbij niet alleen aan product-eigenschappen maar bijvoorbeeld ook aan de mate van performance op het gebied van digitalisering en/of service.
9. Eigen bijdrage
Het is mogelijk om een eigen bijdrage voor de medewerkers op te nemen in de pensioenregeling. Hierdoor betaalt de medewerker mee aan zijn/haar pensioenopbouw. Dit mag dan ook alleen voor dit onderdeel. Indien je ook vrijwillige onderdelen opneemt binnen de pensioenregeling, zoals een Anw-Hiaat of bijsparen, dan mag ook een eigen bijdrage voor deze onderdelen.
10. Gelijke behandeling
Wanneer je pensioen wil aanbieden aan de medewerkers dan is de Pensioenwet van toepassing. Een belangrijk punt hierin is gelijke behandeling. Wij raden je aan om hiermee rekening te houden. Gelijke behandeling houdt in dat je hetzelfde pensioen moet aanbieden aan (dezelfde groep van) medewerkers. Er mag bijvoorbeeld geen onderscheid worden gemaakt op basis van leeftijd en geslacht.
Meer weten?
Wanneer je nog aanvullende vragen hebt of meer informatie wenst met betrekking tot het opzetten van een nieuwe pensioenregeling dan helpen wij je uiteraard graag. Je kunt hiervoor contact opnemen met Jordi van Vugt. Hij is telefonisch bereikbaar op 06-15222680 of per e-mail naar jvanvugt@simtra.nl.

Contact
Eens bellen? Neem gerust contact op met ons.
Simtra B.V.
Telefoon: 010-3412161
E-mail : info@simtra.nl
Stuur een bericht
Laat hier je gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact op met je.
Volg ons
Wij zijn ook actief op social media.
Volg ons op: